#1: Carenado – Beechcraft Bonanza F33A

#1: Carenado – Beechcraft Bonanza F33A

cze 26, 2025

Rozpoczynamy serię tekstowych recenzji samolotów do Microsoft Flight Simulatora 2024. Z założenia mają mieć one krótką, przejrzystą formę – tak, aby można było w łatwy sposób sprawdzić, czy warto sięgnąć po dany produkt.

Na pierwszy rzut postanowiłem wziąć samolot, który niedawno testowaliśmy podczas live’a na kanale Wirtualne Lotnictwo na Youtube. To Beechcraft Bonanza F33A od firmy Carenado, która przekazała nam kopię prasową tego samolotu.

Opis samolotu:

Beechcraft Bonanza F33A to niewielki jednosilnikowy samolot general aviation produkowany w latach 1970-1994. Maszyna jest napędzana jest sillnikiem o mocy Continental IO-520B. Jej maksymalna prędkość przelotowa wynosi 173 kts, zaś zasięg – 595 mil.

 

Model zewnętrzny

Z zewnątrz samolot wygląda bez zarzutu. Tekstury są szczegółowe, nie zauważyłem żadnych błędów w teksturowaniu i animacjach. Wszystkie światła są widoczne również w dzień. Szyby w oknach są nieco przyciemnione. Beechcraft Bonanza F33A jest w pełni kompatybilny z Microsoft Flight Simulatorem 2024 – deweloperzy zaimplementowali więc osłony na silnik, rurkę pitota, czy też kliny pod koła, które mogą zostać ściągnięte podczas obchodu samolotu przed lotem. Ponadto można otworzyć pokrywę silnika i wyciągnąć bagnet olejowy, jak również można otworzyć wlewy paliwa. Otwieralne są także wlewy paliwa do zbiorników w skrzydłach. Na minus trzeba uznać brak możliwości założenia osłon po locie – aplikacja dostępna w tablecie nie udostępnia takiej opcji.

Wydajność samolotu z poziomu widoku zewnętrznego jest bardzo dobra. 

Model kokpitu i wnętrza

Kokpit Beechcrafta Bonanzy F33A jest dobrze wykonany. Jest w większości analogowy, a wszystkie zegary są wyraźne i ich działanie sprawia dobre wrażenie. Ciekawostką jest symulacja zakłóceń busoli powodowanych przez włączony podgrzew śmigła. Warto też wspomnieć, że bezpieczniki są klikalne – ich wyciągnięcie powoduje odłączenie poszczególnych obwodów elektrycznych. 

Wydajność samolotu z poziomu kokpitu jest bardzo dobra, nie odnotowaliśmy żadnych ścinek powodowanych przez elementy kokpitu.

Systemy

W domyślnym tablecie MSFS-a 2024 Carenado dodało aplikację, która pozwala na wybór awioniki zainstalowanej w samolocie – można wybrać GNS530/430 od Asobo oraz GTN750/650 od TDS lub od PMS. Sama aplikacja w tablecie jest dość uboga pod względem funkcjonalności. Nie jest to samolot study level (co akurat nie jest żadnym zaskoczeniem w przypadku produktów Carenado). Kwestie eksploatacji i uszkodzeń maszyny podczas lotu nie są symulowane. Działanie bezpieczników, które są klikalne, nie jest symulowane.  Problemów z działaniem autopilota nie stwierdziliśmy. Na plus trzeba zaliczyć symulację zakłóceń busoli wywoływanych przez podgrzew śmigła.

Model lotu*

Jest nieźle. Podczas testów mieliśmy wrażenie, że model lotu Bonanzy F33A w Microsoft Flight Simulatorze 2024 jest bardziej złożony niż w przypadku samolotów od Carenado w MSFSie 2020. Samolot zapewnia przyjemny feeling przy locie „z ręki”. Nie sprawia problemów przy starcie i lądowaniu. 

*Subiektywne wrażenie i porównanie z poprzednimi produktami Carenado.

Udźwiękowienie

Udźwiękowienie samolotu zostało przygotowane starannie, przyjemne dla ucha. Nie wyróżnia się jednak na tyle, aby otrzymać maksymalną ocenę. 

 

Podsumowanie

Mając pewne doświadczenie z samolotami od Carenado do Microsoft Flight Simulatora 2020, Beechcraft Bonanza F33A mile nas zaskoczył. Maszyna jest bardzo dobrze wykonana pod kątem wizualnym, lata przyjemnie – nasze loty tą maszyną przebiegły do tej pory bez zakłóceń. Miłośnicy general aviation, którzy nie potrzebują wyśrubowanego do granic możliwości symulatora realizmu, mogą śmiało sięgnąć po Beechcrafta Bonanzę F33A.

Model zewnętrzny
Ocena 85%
Kokpit i wnętrze
Ocena 90%
Systemy
Ocena 70%
Model lotu
Ocena 70%
Udźwiękowienie
Ocena 90%
Ocena ogólna
Ocena 81%
Udostępnień
pl_PLPolish