Ruch AI w Beyond ATC – jak działa?
Niemal trzy tygodnie minęły od udostępnienia przez twórców BeyondATC publiczności funkcji ruchu na żywo. Przez ten czas udało nam się wykonać kilka lotów, co powinno wystarczyć na wyciągnięcie wniosków na temat działania wspomnianej funkcjonalności.
Do tej pory jedną z głównych kwestii psujących imersję latania na BeyondATC była cisza na radiu. Gdy kontroler w końcu się odezwał, mogliśmy być pewni, że mówi do nas. Ruch AI radykalnie to zmienił – przy ustawionych na maksa suwakach gęstości ruchu na każdym etapie lotu, w eterze jest gwarno – bardzo często „wbicie się” na częstotliwość jest mocno utrudnione. Samoloty AI prowadzą bowiem pełną komunikację – począwszy od pierwszej prośby o zgodę na lot aż na kołowaniu do bramek skończywszy. Wszystko to brzmi całkiem realistycznie, chociaż cały czas występują pewne problemy z frazeologią ICAO.
Samoloty z ruchu AI korzystają z modeli zewnętrznych aplikacji takich jak FSLTL, czy AIG. Malowania dopasowują się bez problemów. Wstrzykiwane do MSFS-a samoloty AI poprawnie korzystają ze świateł, w tym ze świateł lądowania w trakcie podejścia do lotniska. Podczas lotu w Microsoft Flight Simulatorze obszar pojawiania się samolotów w polu widzenia wydaje się dość ograniczony, ale bardzo możliwie, że jest to problem samego symulatora. Podobne zjawisko dotyczy bowiem multiplayera – etykietki i samoloty innych graczy znikają przy odległości większej niż 10 km.
Z problemów, które udało nam się zauważyć, na pewno warto wymienić opóźnienie w reakcji kontrolerów na to, co się dzieje na płycie lotniska. Szczególnie widoczne jest to przy wydawaniu polecenia „hold position” i „continue taxi” przy przepuszczaniu innych samolotów podczas kołowania. ATC reaguje czasami dopiero w momencie, gdy kolizja wydaje się nieunikniona. W trakcie tych kilku lotów zauważyliśmy również, że przy niezbyt dużej, mieszczącej się widełkach z procedur, zmianie warunków pogodowych na lotnisku aplikacja nie zmienia graczowi wyznaczonego przez SimBrief podejścia, ale pozostałe samoloty otrzymują już nowe instrukcje. Doprowadza to do sytuacji, że cały ruch podchodzi do lotniska na innym kierunku niż gracz, co może zaowocować jednoczesnym lądowaniem samolotów na dwóch przecinających się drogach startowych. Właśnie coś takiego zauważyliśmy 30 grudnia na lotnisku Chopina w Warszawie – oba samoloty bez problemu otrzymały zgodę na lądowanie.
Wprowadzenie komunikacji ruchu na żywo spowodowało zauważalny wzrost zużycia kredytów dla użytkowników korzystających z głosów premium. Można co prawda włączyć użycie przez ruch AI darmowych głosów basic, jednak ATC prowadzące komunikacje z tymi samolotami wciąż używa głosów premium, co powoduje kilkukrotnie szybsze zużycie kredytów niż w czasach sprzed udostępnienia „traffiku”. W przypadku, gdy ktoś dużo lata, może się więc okazać, że BeyondATC wcale tańsze od SayIntentions.AI nie jest. Przypomnijmy, że SI.ai działa w modelu comiesięcznego abonamentu, w ramach którego użytkownicy otrzymują nielimitowany dostęp do ATC napędzanego przez duży model językowy, realistycznie brzmiących głosów, usług typu cabin crew lub tour guide.
Na koniec warto wspomnieć, że uruchomienie „traffiku” w BeyondATC potrafi widocznie obciążyć komputer, szczególnie przy „wymaksowanych” suwakach dostępnych w opcjach aplikacji. Przy wykorzystywaniu bazy FSLTL BATC wstrzykuje modele w pełnej jakości – gdy baza zawiera przekonwertowane do niższych rozdzielczości tekstury, ruch na żywo w BeyondATC przestaje działać.
Podsumowując, wprowadzenie ruchu AI do BeyondATC na pewno radykalnie zwiększyło realizm korzystania z tej aplikacji. Obecnie działa on już całkiem nieźle, nie generując większych problemów. Całość oceniamy pozytywnie i z niecierpliwością czekamy, co w tym temacie pokaże SayIntentions.ai :).
English version:
Almost three weeks have passed since the developers of BeyondATC released the live traffic feature to the public. During this time, we managed to perform several flights, which should be enough to draw conclusions about the functionality of the mentioned feature.
Until now, one of the main issues spoiling the immersion of flying with BeyondATC was the silence on the radio. When the controller finally spoke, we could be sure they were talking to us. AI traffic has radically changed this – with the traffic density sliders set to maximum at every stage of the flight, the airwaves are buzzing – very often, “getting on” the frequency is very difficult. AI aircraft conduct full communication – from the initial request for flight clearance to taxiing to the gates. All of this sounds quite realistic, although there are still some issues with ICAO phraseology.
AI traffic aircraft use models from external applications such as FSLTL or AIG. Liveries adapt without problems. The AI aircraft injected into MSFS correctly use lights, including landing lights during approach. During the flight in Microsoft Flight Simulator, the area where aircraft appear in the field of view seems quite limited, but it is very possible that this is a problem with the simulator itself. A similar phenomenon occurs with multiplayer – labels and aircraft of other players disappear at a distance greater than 10 km.
Among the problems we managed to notice, it is certainly worth mentioning the delay in the controllers’ reaction to what is happening on the airport apron. This is especially visible when issuing the „hold position” and „continue taxi” commands when letting other aircraft pass during taxiing. ATC sometimes only reacts when a collision seems unavoidable. During these few flights, we also noticed that with a not very large, within the procedural limits, change in weather conditions at the airport, the application does not change the approach designated by SimBrief for the player, but the other aircraft already receive new instructions. This leads to a situation where all traffic approaches the airport from a different direction than the player, which can result in simultaneous landings of aircraft on two intersecting runways. We noticed something like this on December 30 at Chopin Airport in Warsaw – both aircraft received landing clearance without any problems.
The introduction of live traffic communication has caused a noticeable increase in credit consumption for users using premium voices. It is possible to enable the use of free basic voices by AI traffic, however, ATC communicating with these aircraft still uses premium voices, which causes several times faster credit consumption than in the times before the release of „traffic”. If someone flies a lot, it may turn out that BeyondATC is not cheaper than SayIntentions.AI at all. Let us recall that SI.ai operates on a monthly subscription model, within which users receive unlimited access to ATC powered by a large language model, realistically sounding voices, services such as cabin crew or tour guide.
Finally, it is worth mentioning that running „traffic” in BeyondATC can noticeably burden the computer, especially with the „maxed out” sliders available in the application’s options. When using the FSLTL database, BATC injects models in full quality – when the database contains textures converted to lower resolutions, live traffic in BeyondATC stops working.
In summary, the introduction of AI traffic to BeyondATC has certainly radically increased the realism of using this application. Currently, it works quite well, not generating major problems. We rate the whole thing positively and eagerly await what SayIntentions.ai will show in this area :).
Fot. BeyondATC/Youtube
The text was automatically translated using Gemini.