X-Plane 12 zyskał w pełni symulowany radar pogodowy

X-Plane 12 zyskał w pełni symulowany radar pogodowy

wrz 5, 2025

X-Plane 12 został zaktualizowany do wersji 12.3.0. Najważniejszą zmianą wprowadzoną przez ten update jest implementacja w pełni symulowanego radaru pogodowego.

Nowy radar pogodowy trafił do Airbusa A330-300, Boeinga 737-800 oraz samolotów wyposażonych w awionikę X1000 (G1000). Z kolei w Beechcraftcie Baronie B58 zaimplementowany został Bendix RDR2000 WXR, którego kod źródłowy został opublikowany i może tym samym trafić do dowolnego samolotu.

Wersja 12.3.0 wprowadza również symulację radaru terenowego.

– System ten płynnie integruje się z globalną bazą danych terenu X-Plane, zwiększając świadomość sytuacyjną podczas podejść do lądowania, operacji w warunkach ograniczonej widoczności i lotów w terenie górzystym – informują twórcy X-Plane’a.

X1000, czyli x-plane’owy Garmin G1000, wzbogacił się o technologię syntetycznego widzenia (SVT), znacząco ułatwiającą loty bez widoczności.

Zadowoleni z nowej aktualizacji będą zapewne miłośnicy latania defaultowym Airbusem A330-300, który otrzymał szeroki zakres poprawek – od planowania lotu i logiki nawigacji pionowej (VNAV), po oświetlenie kokpitu i animacje wibracji silników. Ulepszono też wygląd zewnętrzny samolotu – dodano m.in. miejscowo nagromadzony brud i subtelne efekty zużycia maszyny. Zmiany nie ominęły kokpitu, gdzie poprawiono oświetlenie instrumentów, zwiększono realizm rozpraszania światła, a także ulepszono wygląd różnego rodzaju powiadomień.

Jeśli chodzi o systemy Airbusa A330, to twórcy X-Plane’a wprowadzili pełne wsparcie dla zapasowego planu lotu w MCDU oraz przebudowali m.in. działanie VNAV-u, mechanizm wyłączania autopilota, czy obliczania optymalnego wznoszenia, lotu, czy zniżania.

Ponadto w nowej wersji X-Plane’a 12 wprowadzono możliwość ustalenia przez autorów samolotu wieku danego silnika – dzięki czemu możliwe jest wprowadzenie różnic w osiągach między jedną jednostką napędową a drugą, nawet w obrębie jednej maszyny.

To nie wszystkie zmiany – o pozostałych można przeczytać na stronie X-Plane’a:
https://www.x-plane.com/2025/09/whats-new-in-12-3-0

Fot. X-Plane.com

Używasz SayIntentions.AI lub dopiero się nad tym zastanawiasz?

Wesprzyj rozwój naszego portalu i skorzystaj z naszego linku partnerskiego!

English version:

X-Plane 12 has been updated to version 12.3.0. The most significant change introduced in this update is the implementation of a fully simulated weather radar.

The new weather radar is now available for the Airbus A330-300, Boeing 737-800, and aircraft equipped with X1000 (G1000) avionics. Additionally, the Beechcraft Baron B58 has been updated with the Bendix RDR2000 WXR, and its source code has been released, allowing it to be integrated into any aircraft.

Version 12.3.0 also introduces a ground proximity radar simulation.

According to the X-Plane developers, „This system seamlessly integrates with the X-Plane global terrain database, enhancing situational awareness during landing approaches, low-visibility operations, and flights in mountainous terrain.”

The X1000, X-Plane’s version of the Garmin G1000, now includes Synthetic Vision Technology (SVT), which significantly improves flight in low-visibility conditions.

Fans of the default Airbus A330-300 will likely be pleased with the update, as it includes a wide range of improvements—from flight planning and vertical navigation (VNAV) logic to cockpit lighting and engine vibration animations. The aircraft’s external appearance has also been enhanced with localized dirt and subtle wear-and-tear effects. The cockpit has not been overlooked, with improved instrument lighting, more realistic light scattering, and better-looking notifications.

Regarding the Airbus A330’s systems, the X-Plane developers have introduced full support for a backup flight plan in the MCDU and have rebuilt the functionality of VNAV, the autopilot disengagement mechanism, and the calculation of optimal climb, cruise, and descent.

Furthermore, the new version of X-Plane 12 allows aircraft developers to set a specific age for each engine. This makes it possible to introduce performance differences between individual powerplants, even within the same aircraft.

This isn’t a comprehensive list of all the changes; you can read about the rest on the X-Plane website: https://www.x-plane.com/2025/09/whats-new-in-12-3-0

The text was automatically translated using Gemini.


Zostań naszym Patronem:

Udostępnień
pl_PLPolish