Zamieszanie wokół A20N od iniBuilds. Zawiera kod Airbusa FlyByWire?

Autor:

Najbliższy Sim Update 14 ma zawierać nowy samolot defaultowy – Airbusa A320Neo od IniBuilds. We wtorek (21 listopada) na Reddicie pojawił się wpis zawierający oskarżenia, że IniBuilds bezpośrednio skopiował kod z Airbusa A20N od FlyByWire i łamie tym samym postanowienia licencji GNU GPL.

– Jestem w zespole programistów w FlyByWire. W pewnym kontekście nasz projekt jest objęty licencją GPL. Przez chwilę mieliśmy wersję MIT, ale od niej odeszliśmy. Cały kod, który zamieszczam w tym poście, został dodany do projektu po powrocie do GPL – czytamy w zamieszczonym na Reddicie wpisie.

Autor wpisu zamieścił na Reddicie kilka przykładów fragmentu kodu inibuildsowego A20N, które całkowicie pokrywają się z kodem samolotu FlyByWire. Wskazał też, że konsola deweloperska w przypadku obu projektów zwraca identyczny komunikat. Zdaniem publikującego te informacje, podobieństw jest na tyle dużo, że wykluczyć należy przypadek.

Co ciekawe autor postu na Reddicie twierdzi, że FlyByWire doskonale wie o nieuprawnionym wykorzystaniu kodu, ale przekazał programistom, aby zachowali te informacje w tajemnicy, zapewne nie chcąc wytaczać w tej kwestii sporów sądowych, mogących mieć później wpływ na rozwój sytuacji biznesowej. Co więcej, podobna sytuacja – ale na mniejszą skalę – miała już mieć miejsce w przeszłości, przy okazji wydania defaultowego Airbusa A310, za którym również stoi iniBuilds. W tamtym przypadku sprawa miała dotyczyć pliku konfiguracyjnego przepustnicy.

Studio FlyByWire zabrało w tej sprawie głos, wydając lakoniczny komunikat.

– Badamy niedawne nieupoważnione ujawnienie informacji wewnętrznych i nie możemy obecnie komentować tej sprawy. Przepraszamy wszystkie zainteresowane strony za niewłaściwe zachowanie jednego z członków naszego zespołu – czytamy w nim.

IniBuilds na ten moment nie komentuje zarzutów.

Licencja GNU GPL jest licencją wolną, w uproszczeniu polegającą na tym, że utwór (kod) nią objęty może być udostępniany, wykorzystywany i modyfikowany pod warunkiem, że powstały na jego bazie utwór dalej jest objęty tą samą licencją. Warunek ten nie jest spełniany ani przez produkty iniBuilds, ani przez defaultowe samoloty dostępne w Microsoft Flight Simulatorze.

Patrząc na całą tę sytuację, ciekawe jak teraz zareaguje Microsoft.

Fot. alirayzaw/forums.flightsimulator.com


Zostań naszym Patronem:

Udostępnień